24 ساعت شبانه روز حتی روزهای تعطیل
 ۱۰ دلیل رایج برای این که خودرو شما شتاب نمی‌گیرد

۱۰ دلیل رایج برای این که خودرو شما شتاب نمی‌گیرد

وقتی ماشین خود را روشن می کنید، انتظار دارید حرکت کند و سرعتش افزایش یابد. قطعات و سنسورهای زیادی در ماشین شما وجود دارد که با هم کار می کنند تا ماشین شما را به حرکت در آورند. اما اگر ماشین شما روشن است، و سرعتش افزایش نمی یابد، به این معنی است که در گردش هوا یا سوخت مشکلی وجود دارد. ممکن است بیش از یک مشکل اساسی وجود داشته باشد که رانندگی با چنین خودرویی را در یک جاده شلوغ یا بزرگراه را خطرناک می کند. اگر با این مشکل مواجه هستید و نمی توانید علت آن را تشخیص دهید، این مقاله برخی از دلایل رایج در پشت مشکل شتاب خودرو شما را پوشش می دهد. در اینجا لیستی از دلایل مشکل شتاب خودرو شما وجود دارد:

کثیف یا گرفتگی فیلتر هوا: اگر ماشین شما شتاب نمی گیرد، اولین چیزی که باید بررسی کنید فیلتر هوا است. هوای ارائه شده به موتور برای فرآیند احتراق از فیلتر هوا عبور می کند که تمام ناخالصی ها و زباله های موجود در هوا را می گیرد. با استفاده مداوم، فیلتر هوا مسدود می شود و اجازه نمی دهد هوا از آن عبور کند. بنابراین، موتور هوای کافی برای ایجاد نسبت هوا به سوخت بهینه ندارد و باعث شتاب ضعیف می شود. 

سنسور جریان جرم کثیف یا خراب:

این سنسور میزان هوای ورودی به موتور را اندازه گیری می کند. یک سنسور خراب ممکن است داده های نادرستی را به ECU ارسال کند که از داده ها برای محاسبه نسبت هوا به سوخت استفاده می کند. این بر مصرف سوخت تأثیر می گذارد و باعث فشار بر شتاب می‌شود.

سنسور اکسیژن خراب:

این سنسور سطح اکسیژن در محفظه اگزوز را پس از احتراق کنترل می کند. یک سنسور اکسیژن خراب قادر به تنظیم مخلوط هوا و سوخت نیست که منجر به شتاب کندتر می شود.

سنسور موقعیت دریچه گاز خراب:

این سنسور زاویه باز شدن سوپاپ گاز و سرعت موتور را کنترل می کند. اگر این سنسور خراب شود، پدال گاز قادر به کنترل دور موتور نیست. دور موتور خود به خود کم یا زیاد می شود.

مسائل مربوط به سیستم سوخت: 

فرآیند احتراق هم به سوخت و هم به هوا نیاز دارد. یک سیستم سوخت رسانی سوخت رسانی به قسمت های مختلف خودرو را تضمین می کند. سوخت ضعیف باعث تخلیه قدرت موتور و در نتیجه شتاب ضعیف می شود. یک سیستم سوخت ۳ جزء دارد:

(۱) فیلتر سوخت: فیلتر سوخت کثیف یا گرفتگی روی سوخت موتور تاثیر می گذارد و بنابراین موتور قدرت پایینی دارد و باعث شتاب ضعیف می شود. از دیگر قسمت های سیستم سوخت می توان به انژکتور و پمپ بنزین اشاره کرد.

(۲) انژکتور سوخت: یک انژکتور سوخت، عرضه سوخت به محفظه احتراق را از طریق معابر کوچک کنترل می کند. اگر این گذرگاه ها مسدود شوند، روی تحویل سوخت تأثیر می گذارد.

(۳) پمپ بنزین: پمپ بنزین سوخت را از باک به موتور می رساند، اگر به دلیل انسداد دچار گرفتگی باشد، باعث شتاب ضعیف می شود.

مسائل مربوط به سیستم جرقه زنی:
سیستم جرقه زنی جرقه ای ایجاد می کند تا مخلوط هوا و سوخت را مشتعل کند. شمع کثیف یا سیم های احتراق فرسوده از سوختن کامل سوخت در محفظه احتراق جلوگیری می کند. این منجر به از دست رفتن توان لازم برای رسیدن به شتاب می شود.

مشکل تسمه تایم:

تسمه تایم پیستون های موتور، سوپاپ های خودرو و شمع را مدیریت می کند. این تضمین می کند که همه چیز در طول احتراق با هم حرکت می کند. در صورت خرابی، سوپاپ ها و پیستون ها ممکن است با یکدیگر برخورد کنند و موتور قادر به تولید نیروی کافی برای شتاب گیری نباشد.

مسائل فشرده سازی:

خطوط خلاء در موتور وظیفه انتقال هوا و سوخت را بر عهده دارند. این خطوط خلاء به موتور اجازه می دهد هوا را بگیرد و گازهای خروجی اگزوز را آزاد کند. اگر این خطوط یا کمپرسورها گرفتگی یا خراب باشند، خودرو شتاب نخواهد گرفت.

مبدل کاتالیزوری خراب:

مبدل کاتالیزوری خروج گازهای خروجی از موتور را تضمین می کند. یک مبدل کاتالیزوری خراب باعث می شود که گازهای محبوس شده در موتور باعث ایجاد فشار زیادی در موتور شود. حتی ممکن است باعث آتش سوزی شود. موتور داغ قدرت را از دست می دهد و در نتیجه شتاب ضعیفی دارد.

حالت LIMP:

اگر ECU در خودروی شما نقصی را احساس کند، حالت اضطراری را با چراغ های چک موتور فعال می کند. این یک ویژگی امنیتی است که سرعت ماشین شما را کاهش می دهد. برای اینکه بفهمید چه چیزی باعث این حالت شده است، با کارشناسان حرفه ای مجموعه امداد خودرو “تهران امداد” در تماس باشید.

گاهی اوقات مشکلات شتاب فقط به دلیل سوخت کم یا کیفیت پایین سوخت است. پس باک خودروی خود را با سوخت باکیفیت پر نگه دارید تا بر این مشکل غلبه کنید. در صورت مواجهه با هر گونه مشکل شتاب، سریعاً خودروی خود را بررسی کنید تا علت اصلی آن را بیابید.

در نهایت اگر خودرو شما شتاب عادی خود را از دست داده است سعی نکنید خودتان آن را تعمیر کنید و با تماس با شماره امداد خودرو تیم “تهران امداد” با خیال راحت از عیب یابی تا رفع کامل مشکل خودروتان با بهترین خدمات و بالاترین کیفیت در کنار شما عزیزان هستیم.

پاسخ بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *